Blog
V pátek 26. 11. 2021 jsme v chemických laboratořích SPOŠ ve Dvoře Králové nad Labem analyzovali nápoje s použitím separačních metod a důkazových reakcí. Dále jsme využili redoxní reakce k čištění stříbra a přípravě chemického semaforu. Ze separačních metod jsme si vyzkoušeli chromatografii a filtraci. Ethanol jsme prokázali reakcí s dichromanem draselným a kyselinou sírovou. Došlo ke zbarvení reakční směsi dozelena. Cukr v limonádě jsme dokázali při reakci s Fehlingovými činidly. Stříbrný šperk jsme vyčistili v roztoku sody a teplé vody s kouskem alobalu. Nakonec jsme připravili chemický semafor. V jedné kádince jsme smíchali glukózu s vodou a ve druhé kádince hydroxid sodný s vodou. Roztok glukózy jsme zahřáli na 35 °C a přidali do něj malé množství indigokarmínu. Do zahřátého roztoku glukózy s indigokarmínem jsme nalili roztok hydroxidu sodného. Mohli jsme pozorovat, že směs změnila barvu na zelenou, žlutou a červenou. Za organizaci projektového dne děkujeme Ing. Monice Štodtové, Ing. Lence Stránské a Mgr. Tereze Fejtové.
Odkaz na fotogalerii ZDE.
text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie
Ve čtvrtek 9. 12. 2021 jsme se vypravili do Vrchlabí, kde jsme se v KCEV Krtek seznámili s oběhem látek v přírodě v programu „Koloběh života nejen v Krkonoších“. Na začátku programu jsme si povídali o krajině Krkonoš a o vztazích mezi neživou přírodou a organismy a mezi organismy navzájem. Vysvětlili jsme si vztahy v potravní pyramidě, jejíž základ tvoří anorganický svět a na vrcholu stojí karnivoři. Producenti v procesu fotosyntézy produkují glukózu a kyslík. Dále jsme mluvili o parazitech a rozkladačích. V další části programu jsme se seznámili s životem ve vermikompostéru. Program jsme zakončili hrou, při které jsme hledali a vyměňovali kartičky, ze kterých jsme skládali potravní řetězec. Někteří z nás si odnesli odměny ve formě klíčů k určování půdních bezobratlých živočichů, lišejníků, orchidejí nebo hornin. Mnozí žáci mají již v 6. třídě velmi dobré znalosti přírodopisu.
Odkaz na fotogalerii ZDE.
text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka přírodopisu
V pátek 12. 11. 2021 navštívily naši školu lektorky Hodin moderní chemie z VŠCHT v Praze. Žáci 8. a 9. tříd se dozvěděli, kde všude se setkají s chemií a viděli mnoho zajímavých pokusů.
V úvodu Hodiny moderní chemie nám lektorky předvedly „chemický semafor“. Zde reakční směs mění barvy jako na semaforu. Podstatou tohoto pokusu jsou redoxní reakce. Dále jsme viděli barvení plamene kationty kovů, zapálení černého střelného prachu a vyzkoušeli rozdíl v hoření papíru, vaty a nitrocelulózy. S lektorkami jsme si povídali o hasicích přístrojích. Následně jsme zjistili, že sloní pasta by jako hasební prostředek nefungovala. Sloní pasta obsahuje peroxid vodíku, ten se rozkládá na vodu a kyslík, který podporuje hoření. Dozvěděli jsme se, že teplota kapalného dusíku je -196°C. Leidenfrostův jev se vyskytuje u vody, ale také právě u kapalného dusíku. Kapalný dusík při kontaktu s lidským tělem vytváří tenkou izolační vrstvu páry. Hodinu moderní chemie zakončila ochutnávka zmrzliny vyrobené za pomoci kapalného dusíku.
Lektorkám Hodin moderní chemie děkujeme za zajímavé a poutavé hodiny a popularizaci chemie.
Odkaz na fotogalerii ZDE.
text a foto: Mgr. Voplatková Petra, učitelka chemie
Zdolání lekce 4 s jídelní tématikou v učebnici angličtiny a Vánoce za dveřmi = jasná kuchařská výzva pro 8. A. Vybrali jsme recept na nadýchané šlehačkové obláčky, který jsme si při úterní hodině angličtiny nejprve přeložili, a ve čtvrtek podle anglických instrukcí cukroví upekli.
Pokud vás zajímá, jak se nám vedlo, podívejte se do fotogalerie, kde kromě fotografií najdete i recept a hlášení o průběhu naší akce v angličtině.
S přáním krásných Vánoc 8. A a Naďa Drygalská.
Odkaz na fotogalerii ZDE.
text a foto: paní Drygalská Naďa, učitelka angličtiny
8. C se zapojila do celorepublikového happeningu Jsem laskavec. Je to již pátý ročník a letos se do něj zapojilo 548 týmů. V hodinách občanské výchovy jsme si povídali, že laskavost často vnímáme jako vlastnost, která pomáhá druhým. Ve skutečnosti je ale nejvíce prospěšná nám samotným. V týmech jsme vymýšleli, kdy, kde a jakou formou bychom mohli pomoci. Nakonec jsme se dohodli, že podpoříme útulek pro zatoulaná zvířata. Chlapci se postarali o krmivo, děvčata potěšila svým občerstvením zaměstnance útulku. Pejskům jsme na hraní věnovali tenisové míčky a Bertík měl radost z venčení. Za naši laskavost jsme byli odměněni prohlídkou útulku a kalendářem i hřejivým pocitem ze skvěle odvedené práce.
Odkaz na fotogalerii ZDE.
text a foto: Mgr. Ryšavá Jitka, učitelka OV
Podkategorie
Accordion 2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.